Kom even met me mee naar 10 jaar geleden. In die tijd coachte ik moeders en had ik zo nu en dan een klant. De klanten die ik had waren een lucky-shot. En de enige manier waarop ik in die tijd klanten kreeg was door het sturen van mijn nieuwsbrief. De klanten voor mijn nieuwsbrief kwamen vooral vanuit mijn Twitter account waar ik best wel heel veel volgers had. Ik had plezier in het ’twitteren’ en zodoende bouwde ik een aardig bestand op met volgers. Het waren er in die tijd zo rond de 1300. Wat best veel was.

En hoewel ik het twitteren erg leuk vond, was ik nogal angstig voor het krijgen van klanten. De spanning van de verantwoordelijk die ik voelde voor het begeleiden van klanten zorgde ervoor dat ik mezelf onzichtbaar maakte, zonder dat ik het door had. Er waren in die tijd al mensen die me vertelden dat ik een doelgroep moest hebben. En dat het handig was om een coach in te schakelen. Maar van al dat soort dingen moest ik helemaal niks hebben. En weet je waarom niet?

Ik geloofde totaal niet in mezelf. Diep van binnen geloofde ik dat ik niks waard was en anderen echt niks te bieden had … Had je dit van mijn verwacht? Veel mensen die mij nu kennen kunnen zich dat niet voorstellen. Maar toen was dat echt zo.

Inmiddels ben ik 10 jaar verder en heb ik veel geleerd. En een van de allerbelangrijkste lessen die ik heb ontvangen is dat als je verder wilt groeien, al vindt je dat je niks waard bent, je iemand nodig hebt die je de weg wijst. En mijn gevoel van niks waard zijn heeft me nog lang parten gespeeld. Ik ben inmiddels begonnen met coach nummer 4 en toen werd ik me er pas van bewust dat een ding mij nog nooit was uitgelegd. Ondernemen is een spel en een spel heeft spelregels. De 3 belangrijkste spelregels zijn de volgende:

Spelregel nummer 1:
Weet wie je zelf bent en wat specifieke gave is waarmee jij je klant kunt helpen. Wat is de waarde die jij toevoegt?

Spelregel nummer 2:
Weet wie je klant is, leer haar (in mijn geval een haar, want ik richt me op gevoelige vrouwelijke ondernemers)  kennen, weet wat haar grootste probleem is en waar zij naar verlangt.

Spelregel nummer 3:
Je kent nu jouw waarde, je kent het probleem en verlangen van je klant. Nu ben je in staat een programma te maken waarmee je je klant van haar probleem naar haar verlangen kunt brengen.

Dit is het minimale wat je nodig hebt te kunnen meedoen aan het ondernemersspel. En deze 3 basisspelregels zijn met een beetje hulp makkelijk aan te leren. Het grootste probleem hierin dat ben je meestal zelf. Maar ook daar heb ik begrip voor, uiteindelijk vecht je een groot deel tegen jezelf en omdat ik je kan zien, zien wat je tegenhoudt en daarin zelf ook al heel wat heb meegemaakt ben ik de aangewezen persoon om je daarbij te helpen.

Ben je nieuwsgierig wat dit eventueel voor jou kan betekenen, neem dan vrijblijvend contact met me op zodat ik een keertje met je mee kan kijken. Ik doe dat met alle liefde. Stuur me maar een berichtje, dan neem ik contact met je op.