Mensen zijn tegenwoordig erg wantrouwig en geef ze maar eens ongelijk, in deze tijd waarin misleiding orde van de dag is en verkopers steeds slinkser worden. Voor je het weet heb je een nieuw energiecontract aan je broek hangen.
En toch is het belangrijk om als ondernemer te laten weten wat jij te bieden hebt. Ik ga er dan ook vanuit dat jij een eerlijk product of programma aanbiedt waar je klant op zit te wachten (al heeft je klant dat soms zelf niet door ;-)). Door hier onduidelijk of sterker nog, hier helemaal niet over te hebben, onthoud je je klant een oplossing voor haar of zijn probleem.
Als ondernemer heb je de schone taak om ervoor te zorgen dat jouw klanten vertrouwen in jou en/of je programma gaan hebben. En dat vertrouwen bouw je op. Klanten vinden het fijn om jou eerst te leren kennen voordat ze van jou gaan kopen, dan is het nodig dat ze je ook nog eens leuk vinden en uiteindelijk kunnen ze je gaan vertrouwen.
In marketingtermen heet dat “Know, Like and Trust”, maar wat betekent dat in de praktijk?
Durf onvoorwaardelijk te geven. De eerste voorwaarde om ervoor te zorgen dat klanten jou leren kennen, is dat je iets durft te geven aan een ander. En dat je geeft omdat je het fijn vindt om te geven. Niet specifiek om er iets voor terug te krijgen.
Daarmee bouw je als ondernemer bekendheid op, vooral als je ook nog eens een mening durft te delen die afwijkt van de gangbare norm. Je valt op door je moed om voor jouw mening te gaan staan. Je kunt laten zien wat jouw mening is door bijvoorbeeld het schrijven van de stukjes die op social media, stories, kleine filmpjes die deelt en nieuwsbrieven.
Wees transparant en eerlijk en reflecteer op je eigen gedrag. Wanneer je daarover transparant en eerlijk bent groeit het vertrouwen in jou en gaan mensen je volgen omdat ze je aardig vinden. In deze fase gaat het erom om te gaan delen over je capaciteiten. De kennis en kunde die je hebt om waar te maken wat je belooft. Dit gaat niet om wat je hebt geleerd tijdens een studie van een paar jaar, maar om het levenslange leerproces wat je hebt doorlopen. Durf te laten zien dat je ook reflecteert op je eigen gedrag en hoe je dat doet. Dat vergroot niet alleen het vertrouwen wat je krijgt, maar ook het vertrouwen in jezelf. Veel van mijn klanten hebben dat vertrouwen (nog) niet, ze denken dan dat ze nog niet goed genoeg zijn en kiezen dan vaak voor weer een nieuwe training te gaan volgen. Alleen meer kennis, geeft niet meer vertrouwen. Vertrouwen krijg je door te gaan doen wat je eng en spannend vindt en compassie te hebben voor wat er in je plaatsvindt.
Deel zichtbare resultaten. Door te blijven reflecteren op je gedrag en actief te werken aan je persoonlijke (en zakelijke) groei zal je iemand zijn die wordt vertrouwd. Wanneer je dit aanvult met het neerzetten van zichtbare resultaten en daarover te communiceren (in plaats ervan uit te gaan dat de ander dat wel ziet), kan je zeggen dat het wel goed zit met die know-like-and-trust factor van jou. En ik weet dit is spannend! Maar wees je er bewust van dat de waarde van het delen van deze resultaten, anderen weer in beweging zet. Want dat is nou net wat je wilt. Anderen helpen in hun ontwikkeling. Toch?
Nog een keer in het kort de stappen:
- Durf onvoorwaardelijk te geven. Deel zoveel mogelijk je kennis, je mening, je visie op zoveel mogelijk kanalen. Zo leren mensen je kennen.
- Durf transparant en eerlijk te zijn in wat je deelt, onderneem minimaal 1x per week een spannende actie en heb compassie met jezelf. Laat zien wat er in je hart leeft, maar ook hoe je ego daarin staat. Zo leren mensen je kennen en gaan mensen van je houden of willen niks meer met je te maken hebben. Hierdoor houd je de mensen over die speciaal van jou houden.
- Deel wat het resultaat is van werken met jou (Deze vind ik zelf ook nog heel spannend. Maar ik doe het wel en stukje bij beetje word ik er beter in).
Als je vaste manier van werken niet de beoogde resultaten oplevert, probeer dan iets anders. Voor de meeste van mijn klanten geldt dat ze blijven doen wat ze altijd deden en daarom krijgen ze wat ze altijd kregen. Door met mij te werken creëer je een basis voor een stevige relatie met je klant. Een relatie die begint bij de relatie met jezelf doordat je veel meer in staat bent om te kijken wat er in jou gebeurt. De ik-doe-maar-wat-strategie heeft tot nu toe nog niemand geholpen, ik help je om een fundament onder je bedrijf te leggen, zodat je weet wat je aan doen bent.
En mijn kracht is dat ik je help om een fundament neer te leggen wat ontstaat van binnenuit, uitgaande van de klant die bij jou past.
Ben je benieuwd wat dit eventueel voor jou kan betekenen, neem dan vrijblijvend contact met me op zodat ik een keertje met je mee kan kijken. Ik doe dat met alle liefde. Stuur me gerust een berichtje, dan neem ik contact met je op.